Socialt ansvarstagande
Golvkedjans sociala ansvarstagande
Visste du att?
Det innebär för oss att driva en verksamhet som bra arbetsgivare och goda samhällsmedborgare.
Vi arbetar med hänsyn till välmående och hälsa, för medarbetare, kunder, leverantörer och brukare
i den stad eller region vi arbetar i. Det gör vi genom att:
- Systematiskt arbeta i enlighet med ISO 45001 och sträva mot ständiga förbättringar
- Formulera Golvkedjans Uppförandekod gentemot noga utvalda leverantörer. 85 % av våra inköp styrs till dessa leverantörer.
- Verka för större jämlikhet och mångfald i golvbranschen.
- Utse ”Årets Hållbaraste Golvkedjeföretag”, för att uppmärksamma och belöna de som arbetat mest ambitiöst med hållbarhetsfrågor.
- Genomföra lokala välgörenhetsprojekt där vi bjuder på installation och material för behjärtansvärda ändamål.
Antalet kvinnor som är montörer ökar årligen. Detsamma gäller utrikes födda montörer som berikar våra verksamheter med nya kompetenser, tankar och åsikter.
Golvkedjans Uppförandekod mot utvalda leverantörer bygger på FN’s deklaration om mänskliga rättigheter, ILO’s grundläggande konventioner om mänskliga rättigheter i arbetslivet, RIO-deklarationen samt FN’s konvention mot korruption
Golvkedjan står bakom Byggföretagens Uppförandekod och verkar efter dess principer och innebörd.
Golvkedjan står bakom Golvbranschens Riksorganisations Etiska regler och verkar efter dess principer och innebörd
Vårt arbete med socialt ansvarstagande styrs ytterst av fyra grundläggande riktlinjer: Arbetsmiljöpolicyn, Jämställdhetspolicy, Policyn mot kränkande särbehandling och trakasserier samt Anti-korruptionspolicyn.