De största framstegen gör vi tillsammans med våra leverantörer

18 augusti 2025
Golvkedjan och medlemsföretag pratar hållbarhet I Almedalen 2025
2016 fattade styrelsen i Golvkedjan beslutet att Golvkedjan skulle arbeta strategiskt med hållbarhetsfrågan för att bli bäst i golvbranschen. Därefter gick det fort. Samtliga Golvkedjeföretag klimatberäknar idag sina verksamheter sedan 2016(!) och vet hur mycket CO2 deras verksamhet släpper ut och varifrån det kommer.

-Vi började med Scope 1 och 2, berättar Lars-Åke Lidén, VD på Golvkedjan. Då lärde vi oss att egna transporter, energiförbrukning och avfall är de största utsläppskällorna för en golventreprenör. Dom utsläppen har vi kämpat för att minska sedan dess, med framgång tycker jag.  

Med tiden väcktes insikten att de största utsläppen kommer från inköpen av de material företagen köper och installerar. 2023 genomförde man en så kallad Scope 3-screening för att i detalj ta reda på hur stora dom utsläppen verkligen är. 
 
-Nu kunde vi se golventreprenörens totala utsläpp. Det visade sig att hela 95% av en golventreprenörs totala utsläpp kommer från materialen vi köper, berättar Lisa Jackson, hållbarhetschef på Golvkedjan och den som genomförde Scope 3 screeningen.  

Så hur skulle Golvkedjan ta sig an den här utmaningen? Man har ju inte rådighet över sina leverantörers råvaruinköp och produktionsmetoder. Jo, genom ett mycket nära samarbete med sina leverantörer.  

-Vi gör nu skarpa handlingsplaner med varje enskild leverantör. De förser oss halvårsvis med klimatdata om hur mycket Golvkedjans samlade inköp genererar, specificerat ner på produktnivå. Utöver det kommer vi överens om vad vi behöver göra, enskilt och tillsammans, för att minska klimatpåverkan från våra inköp av deras produkter. Ytterst handlar det om två saker: Vi måste bli bättre på att styra våra inköp till de produkter som ger mindre klimatpåverkan. Leverantörerna måste bli bättre på att utveckla och producera produkter med allt lägre klimatpåverkan. Det är genom det här nära samarbetet som vi kommer att göra de allra största framstegen i vårt klimatarbete, säger Lisa.  

På vilket sätt påverkar det här arbetet kunderna då?  

-Ganska mycket redan idag och ännu mycket mer framåt, säger Lars-Åke. Vi blir regelbundet kontaktade av våra kunder som ber oss klimatberäkna enskilda golvprojekt och ber om råd med t ex materialval för att klimatoptimera installationen. Vi har kompetens för att hjälpa våra kunder att minska sin klimatpåverkan. Den kompetensen kommer efterfrågas allt mer framöver, tror jag. 

Läs även: