Om Golvkedjan

Sveriges bästa golv- och plattsättningskedja

Golvkedjan är en av byggsveriges allra största entreprenadkedjor. Den består av ett 50-tal ledande golv- och plattsättningsentreprenörer med verksamhet på ett 70-tal platser i Sverige. Kedjan är Sveriges i särklass största entreprenadverksamhet inom golv och plattsättning. Golvkedjan kombinerar det lokala företagets entreprenörskraft med de synergier och stordriftsfördelar som en stark kedja skapar.
Image
Golvkedjan är Sveriges största golv- och plattsättningskedja

Vår branschorganisation - GBR

Golvkedjan och dess medlemsföretag ingår i branschorganisationen Golvbranschen. Det är det samlande namnet för branschorganisationen GBR, dess servicebolag GBR Service AB och Golvbranschens Förlags AB samt alla ingående arbetsgrupper och kommittéer. Golvbranschens Riksorganisation, GBR, är en rikstäckande paraplyorganisation för samtliga branschled.

En 56-årings historia

Tankarna formas redan tidigt 60-tal. En handfull golventreprenörer ville skapa en organisation för att bevaka golventreprenörernas intressen gentemot leverantörerna och de – redan då – allt starkare byggarna.

Första allvarliga försöket gjordes 1962, men resultatet blev inte det som sedemera skulle bli Golvkedjan. Det blev en branschorganisation istället, GEBO, det som idag är GBR. Ytterligare försök gjordes i mitten av 60-talet men misslyckades. Först 1967, den 16 november, bildades Golvkedjan AB av 14 entreprenörer runt om i landet.

Några är fortfarande välkända för oss idag, till exempel P & B i Uddevalla och Nyströms Kakelaffär i Östersund. Exakt samma år, 1967, började Beijer Invest köpa upp bygghandlare runt om i landet. Det blev startskottet för det som så småningom blev BBM Entreprenad, den andra grenen av det som idag är Golvkedjan. I en artikel i Veckans Affärer från 1969 kan vi läsa en del om den tidens stora planer med Golvkedjan. Man var övertygad om att branschen snart skulle konsolideras och att bara ett fåtal stora golventreprenörer skulle överleva. Golvkedjeföretagen måste förbereda sig genom att etablera ett ”varuhustänk” i branschen. Det centrala bolaget skulle stärkas rejält, kalkylering skulle centraliseras och snart skulle Golvkedjan börsnoteras! Men på flera områden känner vi delvis igen oss även idag. Prioriteringen skulle ligga på leverantörsarbetet, utbildning och en stark marknadsföring.

Image
golvlägging

Vi kanske också känner igen uttrycket att konkurrensen är ”mördande”, det tyckte man redan 1969. 1978 namnändrades Golvkedjan till DinBo Interiör. Den tidigare så starka nyproduktionen övergick successivt till ROT-arbeten. 80-talet blev ett mycket intensivt årtionde i kedjans historia. Många bolag tillkom i det som nu var en koncern: DinBo Finans, DinBo Utveckling & Etablering, DinBo Golvmaterial och Dinbo Entreprenadsystem. 1982 är verksamheten uppdelad i fyra områden; Detalj, Entreprenad, Närgross och Ekonomi. Man beslutar att starta en rikstäckande grossrörelse av golvmaterial.

Image
lägga trägolv

Koncernen förvärvar Interoc i Malmö, BL Interiörgruppen i Umeå och Tretums Grossverksamhet i Stockholm. Svegabgruppen formeras och säljs efter några år, enligt uppgift till Tarkett. 1984 bildades BBM Entreprenad genom en avknoppning av golvverksamheterna från Beijer. Från 1987 övergår BBM Entreprenad till att bli en franschisekedja med lokalt ägda företag. 1991 bildas Svenska BBM AB när 23 franschisetagare köper loss hela verksamheten. Kontakter om ett samgående mellan Dinbo och BBM inleddes strax därpå. 1994 blev det verklighet och den ”nya” kedjan antog det nygamla namnet Golvkedjan. Första ”Årets Golvkedjeföretag” utsågs 1997, det blev BBM i Karlstad.

Image
golvläggning Golvkedjan

2001 är samtliga företag ”Auktoriserade Golvföretag” enligt GBR. De första företagen blir också ISO14001-certifierade: BBM i Karlstad och Bygg & Interiör i Katrineholm går i bräschen. 2005 startar elektroniska leverantörsfakturer via EDI, fem leverantörer ansluts. Omsättningen är då 11 miljoner. 12 år senare är samtliga leverantörer anslutna och inköpen är nu nästan 800 miljoner. En samlad satsning på konsumententreprenader inleds och ”Butikspaketet” lanseras 2010, för att några år senare tonas ner till förmån för mer koncentration på entreprenadverksamheten. Golvkedjans samlade omsättning passerar 2012 för första gången 2 miljarder och 2022 passerades 4 miljarders gränsen. 

Resan bara fortsätter…

Vill du veta mer?

Kontakta Golvkedjans VD, Lars-Åke Lidén. Lars-Åke har ett stort Golvkedjan hjärta och har varit ett stort bidrag till att Golvkedjan är där vi är idag.

Lars-Åke Lidén

VD
Image
Lars-Åke Lidén